keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Munaa ja poliiseja, maustettuna naapurirakkaudella

Tiedättekö, kun pitkän päivän jälkeen sitä haluaisi vaan pistää perssilmän kallelleen ja tuijotella jotain legendaarisia sarjoja, kuten tässä tapauksessa vanhaa lemppariani Aliasta, sohvalla maaten ja silloin tällöin muutaman ninjaliikkeen tehden. Olla vaan ja unelmoida elämästä vakoojana tai ehkä jopa kaksoisagenttina, jos hyvin käy. Valmistaa ehkäpä herkkumunakkaan siinä sivussa ja siirtyä takaisin sohvalle retkottamaan kaikessa siinä kauneudessaan, jonka luoja on suonut.. 

..Niin eikö se perkele ala naapurissa taas pääsiäisnoita huutamaan sitä - ilmojen lämmetessä jo lähes jokailtaista - manaustaan. Se ääni uppoaa mulla johonkin sellaisiin reseptoreihin aivoissa, että ilta on välittömästi pilalla. Kuuntelenko mä tätä joka ilta koko kesän? Siihen asti, että siellä joku kuolee? Siihen asti, että minä kuolen, kun ne keksiikin heittää ikkunasta jotain jo alas tullutta suurehkoa teräskattilaa suurempaa? Mutta jumaliste se ääni, se on niin ärsyttävä, että vaikka yrittäisin keksiä tähän vertauskuvaa niin en keksi. Se on sellainen rätisevä, nariseva juoppoämmän nasaali, joka huutaa siellä vuoronperään mm. seuraavaa: 

  • Vittu mä tapan sut
  • Sinä oot lyöny mua viis kertaa tänään päähän
  • Haluatko puukosta saatana
  • Mikä päivä tänään on?
  • Mikä päivä tänään on?!
  • MIKÄ PÄIVÄ TÄNÄÄN ON?
  • MIKÄ PÄIVÄ TÄNÄÄN ON?!
  • TÄNÄÄN ON KESKIVIIKKO VITTU! 
  • VITTU TÄNÄÄN ON KESKIVIIKKO! 
  • Mee vittuun mun kämpästä
  • Tää on mun kämppä mee vittuun täältä
  • Auta mua
  • Auta mua
  • Auta mua saatana
  • Mä en voi ehkä tänään tappaa sua, mutta heti huomenna voin
ja niin edelleen. Tätä monologia rytmittää yleensä kivasti hajoavien tavaroiden ja astioiden äänet ja miehen synkkä ja monotoninen vittuperkevittuperkelevittuperkelevittuperkele, joka kertoo jo aika pitkälle juodusta puhekyvystä.

Kuunneltuani tätä yhden munakkaan ja puolentoista jakson verran agenttiseikkailuani, soitin poliisit. Pähkäilin pitkään, että pitäiskö, kun ei siellä ennenkään mitään, mutta soitettuani hätäkeskuksen sedälle, joka kuuli puhelimen kautta osan tuosta samasta monologista, totesi se aika pian, että meehän sinne kadulle oottelemaan. Äijä napattiin melkein heti rapun edestä autoon ja loput menivät jututtamaan tätä pääsiäisen ilosanomaa. Nyt on hiljaista. Nyt on sitten aikaa eläytyä sankaritarinoihin, kun on itsekin sellaiseen ottanut osaa. EIKU WAIT.. Eihän ole aikaa, koska nyt pitää mennä suihkuun ja nukkumaan, jotta jaksaa olla iloinen ja pirteä taideihminen huomenna töissä. 

Vuodet lähiössä ja sen baareissa ovat ihan aidosti oikeasti hämärtäneet aika tavalla mun käsitystä siitä, milloin on okei soittaa skoudet vai pitäiskö vaan odottaa, että noi järjen riemuvoitot soittais ne itse itselleen. Baareissa, kun tuppaa olemaan se periaate, että kyttiä ei soiteta. Tämä korostuu erityisesti lähiöissä, joissa kukaan ei kuule, ei näe eikä sano mitään. Itsekin allekirjoitan sen periaatteessa, että jokainen pitäköön huolta itsestään, mutta sitä mä jumalauta en sulata, että sen kerran, kun mä teen täydellisen munakkaan niin joku jumalan unohtama alkoholistiraunio pilaa mun ruokatunnin. Toisaalta humaani minussa ei vaan voi tsekkaa läpi, että onks tää se riita, kun ne tappaa toisensa. Mä en ota silminnäkijäkontolleni jotain vitun juopposurmaa, jos voin samaan aikaan toisaalla olla kotisohvallani kaksoisagentti. 

Tässäpä vielä sen übermunakkaan ohje, koska humaani minussa haluaa jakaa sen teidän kaikkien kunnon kansalaisten kanssa: 

ÜBERMUNAKAS a la KAUKO

2-3 munaa (ite laitoin kolme, koska protskuu ja nälkä)
loraus maitoa (alle puol desiä nyt ehkä kuitenkin)
mustapippuria (kaks hesen pussia, jos unohdat ostaa kaupasta.. niin kuin aina)
cayennepippuria (semisti liikaa)
jeeraa eli juustokuminaa (ei voi olla liikaa, mut ei tarvii ruokalusikalla vääntää tän kokosis aterioissa)

paa paistinpannu lämpiämään ja siihen voita ja vähän öljyä
sotke nuo aiemmin luetellut ainesosat haarukalla kulhossa.
kaada seos pannulle, joka on kuuma. 
vähentele pikkuhiljaa kuumuutta ja kun seos on puoliks hyytynyt lisää sen päälle allaolevat ainesosat, jotka olet sillä aikaa kivasti pilkkonut niin, että ne ovat ikäänkuin toisella pallonpuoliskolla.


fetaa (arla apetina classic tai 8% pahvilaatikost on parhaat)
oliiveja (espanjalaisia, kivettömiä)
kirsikkatomaatteja (tai jotain muita minitomaatteja)

kun seos on sillai miltei hyytynyt, käännä se tyhjä puoli sille toiselle kanneksi ja anna olla siinä hetki pieni vielä. kaada sillä aikaa itelles lasi maitoa ja aseta ninja/agentti/supersankari-ohjelma sellaiseen tilaan, ettei tarvitse painaa kuin playta. sitten siirrät sen varovasti lautaselle kallistamalla pannua - huom! ÄLÄ YRITÄ NOSTAA LASTALLA! ja syö! 

Jaahas, täytyy vissiin hakea lapset tarhasta. 

Kauko




15 kommenttia:

  1. Että mie oon heikkona noihin Pekomaticeihin. Huoks.
    *pyykkikoneet, suom.huom

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pyykkikoneet? Pekomaticit? Ah, mitä minä en tiedä? Valaise minua pimeydessä kulkevaa ja tuo Pekomaticien ja pyykkikoneiden hohtavaan valkeuteen!

      Kauko

      Poista
    2. No nuo pyykkikoneet tän blogin taustalla muistuttavat huomattavan paljon Pekomaticeja. -smack-

      Poista
    3. Ah! Kuinka sokeaksi sitä voikaan omalle blogilleen tulla osa 1.

      Poista
  2. Jess, kannatti tulla vielä aamuyöllä tsekkaamaan internetin laatusivustot, fb ja tämä :D Kaukonaattori teit sen taas, arjen ja naapuruston sankari!

    VastaaPoista
  3. Kannattaa soittaa poliisit. Siellä voi oikeasti joku kuolla. Myös lähiössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Hätä se on humalaisellakin. Ihmisestä riippuen joko liioiteltu tai aliarvioitu.

      Kauko

      Poista
  4. Kun mä asuin siellä, mä en koskaan kuullut sieltä sun manitsemasta suunnasta mitään. Uusia asukkaita? Mun aikana se ongelma oli siinä ihan heti seinän takana, jokaöiset jatkobileet, jotka nekin kyllä loppui viimeisen vuoden aikana.

    Hyvä, että soitit poliisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää meteli alkoikin tossa about kuukaus puoltoista sitten eli saattaa olla "tuoreita" kasvoja. Seinänaapureissa on niin hiljaista, että mä ihan oikeasti yks yö ihmettelin, että mikä täällä rutisee niin se oli naapurin vaimea kuorsaus :D

      Kauko

      Poista
    2. Haha, Tomi on nukahtanut siis sohvalle! :D

      Milloin nähdään?

      Poista
    3. Nähdään pian? Heti kun saan tämän järkyttävän keuhkotaudin vai mikä Niilinkuume liekään poies. Terdekausi pitää korkata!

      Poista
  5. Hei tosi ihanaa et tä laajenee nyt ruokablogikski! <3 Ens kerral sit viäl vähän kuvii mukaan joka valmistusvaiheest, jookos?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! Sit tää laajenee vauvablogiks, koiranpentublogiks, askartelublogiks ja neuleblogiks ja koska kaikesta otetaan niin helvetisti fotoja niin myös valokuvausblogiks! Ihanaa!!! <3

      Kauko

      Poista
  6. Ei vauvablogia, ei ruokablogia (no tämän verran ehkä, että HARVOIN joku resepti) ei koiranpentublogia (vaikka ne onkin aika liikkiksiä), ei askartelublogia eikä neuleblogia. Siinä vaiheessa sanon faniuteni irti silmää räpäyttämättä. Ja sitten kiukuttelen itsekseni, että ei ole kunnon lukemista blogimaailmassa. Ja alan kirjoittaa itse itselleni blogia.

    VastaaPoista